Wanneer wordt e-invoicing verplicht voor jouw onderneming? Bekijk het hier.
blog post header
 

Meer geld verdienen als freelancer? 1 stukje tekst maakt het verschil

Als freelancer het geld verdienen waar je recht op hebt, is soms heel uitdagend. Maar dat hoeven we je niet te vertellen. De oorzaak van lage of trage inkomsten is niet altijd bij jouw klanten te zoeken. Soms ligt het gewoon aan jezelf. Of toch een klein beetje.

En dat is goed nieuws. Je kan er namelijk zelf iets aan doen. Meer bepaald kan 1 lijntje tekst jouw financiële situatie verbeteren. Benieuwd welk lijntje dat is? Lees dan snel verder.

Geld verdienen als freelancer: een parcours vol hindernissen

Als je start als freelancer bepaal je jouw uurloon best zo vroeg (en correct) mogelijk. Op papier ziet het er mooi uit. Een tarief van 50 euro X 8 uur/dag X 20 werkdagen per maand = 8.000 euro.

"Ik had veel vroeger freelancer moeten worden" denk je dan.

En dan komt de realiteit.

Helaas is dat niet die van unicorns en regenbogen, maar de keiharde die je als ondernemer met beide voeten op de grond zet. Je werkt (zeker in het begin) meer dan 8 uur per dag. Weekends inbegrepen.

Waarom vallen jouw inkomsten dan zo hard tegen?

Het antwoord hierop is simpel:

Dit zijn pijnpunten waar elke ondernemer mee te maken krijgt. Ook doorgewinterde freelancers. Maar daarnaast hebben zij een extra luxeprobleem:

ze laten namelijk geld liggen waar ze eigenlijk recht op hebben.

Met onze online administratie tool bespaar je als freelancer aardig veel tijd uit. Deze tijd kan je gebruiken om te werken. Of om verder te lezen... en je inkomen een extra boost te geven.

Tijd is geld. Elke seconde telt.

Start nu meteen met tijdregistratie van CoManage ⏰

Als je diensten levert, is tijd jouw 'product'. Je gebruikt tijd als basis om jouw offertes te berekenen. Voor een project schat je in dat je Y uur nodig hebt. Je uurtarief is Z. Voeg hier nog een X aan toe en je hebt een eenvoudige formule om de prijs voor jouw offerte te laten berekenen.

Y(uren) x Z(uurtarief) = jouw aanbod voor je klant

Je klantenbestand neemt toe, de opdrachten ook. En dan gebeurt het onvermijdelijke: je bestaande, tevreden klanten beginnen met kleine verzoekjes. Tussendoortjes. Effe’tjes.

Voorbeeld 1: Geert is freelance vertaler

Hey Geert,

Kan je die twee zinnetjes ook nog effe vertalen? We hebben die dringend nodig.

Voorbeeld 2: Marlies is grafisch vormgever

Hoi Marlies,

Kan je de tekst van die advertentie die je verleden jaar hebt ontworpen even aanpassen? Dan kunnen we die opnieuw publiceren. Deadline zeg je? Wel, de drukker die moet die binnen een half uur hebben.

Voorbeeld 3: Frank is freelance fotograaf

Hallo Frank,

Ik heb hier nog een foto die we willen gebruiken op de website, maar die is in TIFF. Kan je die effe snel wat kleiner maken?

Voorbeeld 4: Peter is freelance webdesigner

Goedemiddag Peter,

Kan jij meteen dat titeltje op onze website aanpassen? Die info is niet correct.

Herkenbaar? Dan heb je dubbel geluk.

  1. Je kan met de tip verderop in dit artikel extra bijverdienen

  2. Je klanten weten dat je er bent voor hen. Ze weten wat je kan. Ze kunnen op je rekenen. Je bent dus goed bezig. Maar is dat wel zo?

Bij dit soort opdrachtjes, effe'tjes, kleine verzoekjes, verliezen klanten (en jijzelf) twee belangrijke zaken uit het oog:

  • 1. Het is jouw werk, niet je hobby. Al die kleine klusjes die ze jou vragen, doe jij in wezen om jouw rekeningen mee te betalen. .

  • 2. Dringende klusjes leiden jou af van je werk. Ze brengen je beloftes en planning voor andere klanten in het gedrang. 5 minuten van taak switchen, kost je veel meer tijd dan 300 seconden. Daarna moet je opnieuw beginnen waar je gebleven was. En ook daarmee verlies je kostbare tijd.

Je hoeft (niet noodzakelijk) misbruik te zoeken achter deze opdrachten. Elke succesvolle freelancer voert ze met plezier uit. Klant is koning, weet je wel.

Maar er zijn grenzen. En. Die. Moet. Jij. Zelf. Bepalen.


Hoeveel extra geld kan je bijverdienen?

Laat ons de super eenvoudige formule van hierboven er even bijhalen: Y x Z.

En een voorbeeldje van een typische freelancer

Voorbeeld: Anne is freelancer

Gemiddeld werkt ze 220 dagen.

Haar uurtarief is 50 euro.

Gemiddeld besteedt ze 5 minuten per dag aan dringende klusjes.

5 minuten X 220 dagen = 1.100 minuten = 18,33 uur

18 uur X 50 euro = 900 euro per jaar

5 minuten gratis werken per dag, kost jou op een jaar tijd (220 werkdagen, 50 euro per uur) 900 euro.


Waarom vraag je niet het geld waarop je recht hebt?

Hier komen we aan bij een gevoelige kwestie. Of zijn het excuses?

  • Ik kan toch niet elke keer een offerte sturen voor een kleine klus?

  • Ik wil mijn klanten niet afschrikken met mini facturen

  • Ik kan toch moeilijk elke minuut mijn facturatieprogramma openen?

  • Mijn klant heeft dat dringend nodig, dus ik kan toch moeilijk wachten op een goedkeuring van mijn offerte?

Er is absoluut niets mis met iets gratis terug te doen voor jouw klanten. Hm, is dat zo?

Gratis werken haalt de algemene kwaliteit van jouw dienstverlening onderuit

Een klant een plezier doen en anderen daardoor in de wachtrij zetten, heeft een impact op termijn.

Je verzuurt je klantenrelatie

Jouw klant is tevreden. Gratis en snel geleverd. Top! Maar hoe voel jij jezelf hierbij? En wat als er volgende week 10 klanten jou benaderen met dit soort spoedklusjes?

Je ondermijnt zelf jouw meerwaarde

Waarom zou je volgende keer geld vragen voor iets wat je al eens gratis hebt gedaan? Het roept vragen en twijfels van jouw klanten op:

  • Is je prijs misschien sowieso niet te hoog?

  • Dat laatste klusje heb je niet in rekening gebracht, waarom ditmaal dan wel?


Hoe breng je aan klanten hun verstand dat je geld wil verdienen?

Om je relatie met je klant niet in het gedrang te brengen, kan je hen best op voorhand op de hoogte brengen van je "nieuwe spelregels". Een e-mail of nieuwsbrief verzenden zijn de meest gangbare manieren. Natuurlijk pas je ook je algemene voorwaarden aan.

Wat vooral belangrijk is: bepaal je forfaitair bedrag voor kleine klusjes.

En dat doe je als hieronder beschreven.

Forfaitair bedrag voor miniklussen

Net zoals bij het bepalen van je uurtarief, leg je nu een bedrag vast voor miniklusjes. Dat klinkt ingewikkelder dan het is en het is ook eenvoudiger dan je uren te registreren.

  • Stap 1: baseer je op jouw uurloon

  • Stap 2: bepaal hoeveel minuten je vanaf nu minimaal in rekening zal brengen

Hoeveel minuten reken je best forfaitair aan?

Maak het jezelf en je klanten niet te ingewikkeld.

Elke seconde telt, maar dat wil niet zeggen dat je elke seconde moet gaan bijhouden. Laat staan aanrekenen.

Afhankelijk van jouw specifieke situatie (wat is je uurloon, hoeveel miniklusjes doe jij gemiddeld per dag, hoeveel tijd verlies je hiermee), kies je best voor 10 of 15 minuten.

Neemt de miniklus dan toch 20 minuten in beslag, dan reken je ofwel 2X10 minuten aan. Of 1X15 minuten. In het laatste geval verlies je 5 minuten geld.

Maar als er dan later een spoedopdracht is die je 25 minuten kost, kan je gerust 2X15 minuten aanrekenen. Werk je 5 minuten aan de opdracht, dan reken je toch 15 minuten aan. 10 minuten winst. Dat is het mooie aan werken met forfaitaire minibedragen.

Voorbeeld: Forfaitair bedrag op basis van je uurloon

Jouw uurloon bedraagt bijvoorbeeld 50 euro

Jouw forfait voor 10 minuten is 8,50 euro

Jouw forfait voor 15 minuten is 12,50 euro

Even terug naar An, die 18 uur per jaar gratis werkte aan kleine spoedklusjes

18 uur = 108 X 10 minuten
108 X 8,50 = 918 euro

18 uur = 72 X 15 minuten
72 X 12,50 = 900 euro

Het gaat echter nog iets verder. De 18 uur die An werkt, komen niet overeen met 108 klusjes. In de praktijk kan het zijn dat ze er minder doet, of net meer.

140 klusjes X 8,50 euro: 1.190 euro
80 klusjes X 8,50 euro: 680 euro


Waar vermeld je best je forfaitaire prijs voor kleine opdrachten?

Je wil je geld verdienen, maar dan moeten je klanten goed beseffen dat je niet gratis werkt. Vermelden is je enige optie.

Je algemene voorwaarden

Opnemen in je algemene voorwaarden is een no brainer. Klanten worden verondersteld jouw algemene voorwaarden gelezen te hebben. En het ermee eens te zijn.

Maar je kan moeilijk van je trouwe opdrachtgevers verwachten dat ze jouw voorwaarden elke keer nalezen voor ze een bestelling plaatsen. Laat staan dat ze dit doen voor een spoedbestelling.

In je offerte

Voor zowel nieuwe als bestaande klanten kan je dit best vanaf nu opnemen in je offerte. In CoManage hoef je dat slechts 1 maal in te stellen.

  • Je kan dat automatisch onderaan in je offerte zetten

  • Of in het begeleidende standaardbericht van je offertes

Extra-tekst-offerte.png

Het grote voordeel van het standaard op te nemen in je mails, of offerte? Je klanten nooit kunnen beweren dat ze niet wisten dat ze ook voor miniklusjes moeten betalen.

In je e-mail ondertekening

De beste plaats om jouw forfaitair bedrag te vermelden, is onderaan in je e-mail handtekening. Dit is de goedkoopste plaats voor jouw marketing boodschappen. Het kost niets, iedereen die je mailt ziet het.

Je kan het subtiel vermelden tussen de gebruikelijke disclaimers en opmerkingen. Het springt niet meteen in het oog, maar het staat er wel.

'Mijn Algemene voorwaarden vind je hier'
'Minimaal forfait: 10 minuten = 8,50 Euro (excl. btw)
'Heb je deze mail per ongeluk ontvangen...'
'Denk aan het milieu. Print deze mail enkel uit wanneer nodig.'

In je e-mail programma ziet dat er dan ongeveer zo uit:

footer-email-tekst.png

1 lijntje tekst en alle mogelijke twijfels of je betaald wil worden voor je werk, zijn van de baan.

Rest nu nog je bestaande opdrachtgevers op de hoogte te brengen. Zonder hen voor het hoofd te stoten.

Wanneer en hoe breng je je klanten op de hoogte?

Je nieuwe klanten weten meteen waar ze aan toe zijn. Nu nog je klanten op de hoogte brengen die tot nu toe nooit een cent extra hebben betaald voor de kleine werkjes tussendoor.

Als (ongeschreven) spelregels plots veranderen, is dat niet geheel zonder risico. Een massale aankondiging via e-mail, nieuwsbrief is daarom misschien niet de meest verstandige keuze. Doen alsof je neus bloedt ook niet.

De volgende keer dat je een spoedklus krijgt, wijs je je klant daarom best op je nieuwe voorwaarden. Vraag er meteen ook bij of dat goed is voor hen. En om echt zeker te zijn, geef je er sowieso een woordje uitleg bij.

Hallo klant,

Natuurlijk wil ik dat voor jou doen. De laatste tijd word ik echter overspoeld door heel veel van dit soort spoedklussen. Het wordt moeilijk om mijn planning te respecteren en dezelfde kwaliteit aan te bieden als jullie gewend zijn van mij.

Daarom had ik weinig andere keuze dan een forfaitair bedrag voor dit soort opdrachten in te voeren. Omdat ik jullie natuurlijk niet voor onaangename verrassingen wil stellen, kan ik het deze keer nog doen zoals vroeger.

Ik hoop dat jullie begrip hebben voor mijn situatie en blijf natuurlijk altijd bereikbaar.

En dan wacht je af. Heeft je klant hiervoor absoluut geen begrip? Dan is het meteen duidelijk dat ze misbruik van jou willen maken. Die opdrachtgever ben je dan misschien gewoon beter kwijt dan rijk.

Heeft je klant wel begrip. Mooi zo. Je verdient vanaf nu een mooi centje meer. Je relatie wordt bovendien ook versterkt.

  • Jij zit niet met een schuldgevoel tegenover jezelf omdat je gratis werkt.

  • Je klant beseft beter welke meerwaarde jij biedt.


Conclusie: 1 regeltje tekst volstaat om extra geld te verdienen als freelancer

Verbeter je inkomsten, begin met jezelf. Snel iets extra bijverdienen als freelancer kost je met deze tip echt geen moeite. Je hoeft je hierover niet schuldig te voelen. Het is geld waar je recht op hebt. Geen verhoging van je tarieven, maar een rechtvaardige bijstelling van jouw spelregels.

Jouw klant kan aan een heel kleine meerprijs op beide oren blijven slapen. Je kwaliteit zal minstens hetzelfde blijven. Je zal ook beschikbaar blijven. De basis voor de langdurige samenwerking is gelegd. Of zelfs verstevigd.

Wat je met die extra euro's gaat doen, bepaal jezelf.

Time is money. More time is more...fun.

Start nu met al die effe'tjes bij te houden in je urenregistratie

In StarterPlus en Pro van CoManage houd je heel gemakkelijk je uren bij per klant. Je zet gewoon een timer aan en de minuten worden bijgehouden. Ook voor de mini klusjes weet je zo precies hoeveel minuten je eraan hebt besteedt en hoeveel je dus mag doorberekenen aan de klant. Tijd registreren en meteen door factureren. Het was nog nooit zo eenvoudig.

Probeer CoManage gratis uit
14 dagen zonder aankoopverplichting 👍
🚀
Gebruik net zoals 1500 andere bedrijven CoManage en vereenvoudig je administratie!
Test 14 dagen gratis
zonder aankoopverplichting 👍