đź“…  Volg ons gratis CoManage Starter webinar: klik hier.
blog post header
 

Online netwerken als freelancer - Zo doe je dat in 4 stappen

Als freelancer is online netwerken niet altijd eenvoudig. Je hebt het druk en daarbovenop moet je ook nog eens werk maken… van je netwerk. Voel je je overweldigd?  Of leveren jouw inspanningen niet de gewenste resultaten op? Volg dan zeker deze 4 stappen tips…

In een notendop

Voordelen van online netwerken als freelancer

Alle voordelen van netwerken kan je samenvatten met deze algemene wijsheid:

Het gaat er niet om wat je kunt, maar wie je kent

Een waarheid als een koe. Toch helpt het als de mensen die je kent, weten wat je kunt. 

Maar voor we het hierover hebben, herinneren we je kort waarom online netwerken ook jouw eenmanszaak een aardige boost kan geven. 

#1 Overal en altijd je netwerk uitbreiden

In tegenstelling tot offline netwerken hoef je je bij online netwerken niet te verplaatsen. Je kan overal en altijd netwerken. 

Maak bijvoorbeeld een profiel aan op sociale media en je bent vertrokken. 

#2 Bereik een breder publiek of regio

Elke dag brengen miljarden mensen tijd door op sociale media. Met online netwerken is (ongeveer) iedereen bereikbaar met enkele klikken in plaats van kilometers van jou verwijderd. 

#3 Maximaal 5 tussenpersonen om iedereen te bereiken

De Six degrees of separation (6 graden van verwijdering) hypothese stelt dat tussen jou en iedereen op de wereld er slechts 5 personen zijn. 

Wil je, bijvoorbeeld, president Biden bereiken, zou je maar 6 tussenstappen moeten zetten, beginnend vanuit jouw netwerk. 

Zo doe je dat: je vraagt aan je tante hoe haar vriendin op het ministerie van buitenlandse zaken weer heette… 

Uit de lucht gegrepen? Neen, de realiteit heeft de hypothese al lang achterhaald. 

Facebook toonde aan dat iedereen gemiddeld slechts 3,75 stappen verwijderd is van elkaar. Het onderzoek vond plaats in 2016. We zijn ondertussen al enkele jaren verder…

#4 Versterk de band na offline events

Heb je een offline netwerk event bijgewoond en ontmoet je er interessante mensen? Vraag meteen hun contactgegevens en maak de online connectie dezelfde dag. 

Gebruik je een online CRM programma of een netwerk platform zoals ExtraExpertise? Dan kan je meteen notities toevoegen. Zo weet je later ook nog waarom deze persoon voor jou interessant was.

Dat hoeft overigens niet alleen zakelijke informatie te zijn. Elk raakpunt met jouw contacten kan later de band versterken. Denk bijvoorbeeld aan een gemeenschappelijke kennis, een passie, een hobby, een interesse buiten het werk om, enz.

Band-CoManage-ExtraExpertise.png

Online netwerken biedt dus niets dan voordelen?

Als het allemaal zo rooskleurig was, zou je dit artikel niet lezen. Online netwerken heeft ook een keerzijde. 

Je het kan het namelijk op twee manieren doen. 

  • Ofwel bepaal je zelf de richting waarheen je uit wil. 

  • Ofwel loop je verloren in het doolhof van afleiding, overvloed, notificaties, verzoeken enz.

Om jouw richting te bepalen, doe je er goed aan om eerst na te denken over waarom jij wil netwerken… 

Stap 1: Bepaal je hoofddoel van professioneel netwerken

Professioneel netwerken staat los van je privĂ©leven. Je kan het doen om 3 verschillende hoofdredenen: klanten zoeken, je business uitbreiden of je ondernemerskennis opkrikken. 

#1 Klanten zoeken

Freelancers beginnen vaak hun netwerk avontuur met 1 doel voor ogen: klanten vinden. Dat is ook logisch. Je wil de tijd die je hieraan spendeert terugverdienen. 

Het doel op zich is eenvoudig, maar achter klanten werven schuilt een uitgekiende strategie. 

Vooral online zijn de spelregels ingewikkelder geworden. 

#2 Samenwerkingsverbanden aangaan

Als freelancer heb je een bepaalde specialiteit en interesse. Hetzelfde geldt voor je collega’s. 

Hierin schuilt een opportuniteit om samen met andere freelancers een aanbod te bedenken dat jullie aparte specialisaties overstijgt.

Als freelancers uit de creatieve sector hun krachten bundelen, kunnen ze zelfs voor enterprise klanten een aantrekkelijke leverancier worden. Ook deze hebben nood aan designers, developers, copywriters, fotografen, video editors, social media managers, vertalers… 

Hetzelfde geldt voor eenmanszaken uit de bouwsector. Bij een huis bouwen of renoveren komt vaak meer kijken dan wat jij aanbiedt: schilderwerken, verwarming tot tuinaanleg en -onderhoud. 

#3 Je kennis opkrikken door te netwerken

Als solo-ondernemer moet je je leven lang leren. Doe je dat niet, dan hinkel je achterop. Dat geldt trouwens niet enkel voor kennis over jouw vakgebied. 

Het feit dat je dit artikel aan het lezen bent, toont bijvoorbeeld aan dat je gedreven bent om bij te leren over netwerken.

Niets verhindert jou om online mensen te volgen die niet meteen jouw doelpubliek zijn, of met wie je kan samenwerken om je zaak te doen groeien. 

Belangrijke opmerking: jouw doel van netwerken 

Niets belet je om deze 3 doelen te willen bereiken. Is dat je ambitie? 

Wees je er dan van bewust dat dit 

  • extra tijd kan vergen

  • focus houden moeilijker is als je 3 doelen wil nastreven in plaats van 1 hoofddoel

  • resultaten volgen spontaan uit bepaalde acties. Door te netwerken open je jouw ogen en wereld voor nieuwe mogelijkheden. Je connectie aan wie je wou verkopen, kan uiteindelijk iemand zijn van wie je veel kan leren. 

  • Meten is weten. Bepaal je doel zo specifiek mogelijk. Zoals we verderop zullen aantonen, is dat een ander verhaal dan het aantal likes of volgers. 

Heb je jouw hoofddoel van netwerken bepaald? 

Dan is het tijd om een platform te kiezen, of te veranderen van platform… 

Stap 2: Kies een online netwerkplatform dat bij jouw doel past

De populaire sociale media kanalen hebben het voordeel dat je jouw netwerk snel kan uitbreiden. Iedereen heeft wel ergens een profiel. 

Maar zoals Jean-François Bodart ons duidelijk uitlegde in een CoManage webinar, bestaat de kunst eruit om aanwezig te zijn waar jouw klanten zijn. 

Misschien denk je spontaan aan de traditionele social media kanalen, maar als je verder zoekt en uit de band wil springen, zijn er enkele minder bekende parels…

Samenwerkings- en netwerkplatform van Belgische bodem

ExtraExpertise is een online netwerkplatform waar bedrijven en freelancers elkaar kunnen vinden. “Niets speciaals” denk je misschien. 

Maar het heeft wel een aantal ijzersterke voordelen tegenover populaire (en overbevolkte) sociale media. 

Netwerkplatform-ExtraExpertise.png

  • Het is ontwikkeld door freelancers. Als geen ander weten zij het best waaraan bedrijven en freelancers echt nood hebben.

  • Ze bieden een oplossing voor de minder sterke punten van andere netwerkplatforms.

  • Weet jij, bijvoorbeeld nog wie iedereen in jouw netwerk is? In ExtraExpertise heb je de mogelijkheid om je connecties te taggen, in groepen in te delen en zelfs favorieten aan te duiden. Dat maakt jouw netwerk overzichtelijk. Dat helpt je om voor bepaalde projecten snel de meeste geschikte samenwerkingspartner terug te vinden.

  • Je kan je profiel opbouwen en zelfs een portfolio samenstellen. Dit kan je snel via jouw favoriete kanalen delen.

  • Omdat het platform reclamevrij is, ben je sowieso minder afgeleid.

  • Je kan jouw eigen contacten importeren uit LinkedIn of andere kanalen.

  • In no-time bouw jij jouw eigen netwerk van vakprofessionals.

  • De grootste kracht is ongetwijfeld dat het naast een netwerkplatform ook een samenwerkingstool is tussen opdrachtgevers en freelancers.

  • Zo kan je, bijvoorbeeld, in plaats van heen-en-weer te mailen, via het platform veilig communiceren en documenten delen. Dat helpt jou om te focussen op jouw werk.

  • Als je gebruik maakt van CoManage om offertes of je facturen te maken, kan je beide tools zelfs met elkaar koppelen. In plaats van enkel te netwerken, heb je op die manier een krachtige tool voor jouw freelance business.

Het platform is begin 2023 officieel gelanceerd maar heeft een ambitieuze missie:

"ExtraExpertise wants to be the mayonnaise on our freelancers’ Belgian fries. An obvious choice that adds value to their daily life"

Wil je graag ExtraExpertise zelf uitproberen? Dat kan als freelancer 30 dagen gratis via deze link.

Hoe vroeger je er een profiel aanmaakt, hoe groter jouw kans om er een prominente plaats op te eisen.

 

Polywork

Polywork is een opkomend professioneel platform waarbij de nadruk ligt op netwerken om samen te werken met andere professionals. 

In tegenstelling tot ExtraExpertise verloopt het echte samenwerken volledig buiten het platform om. 

Het is wel interessant om je netwerk als freelancer uit te breiden met opdrachtgevers, klanten, feedback, beta testers enz 

Homepage-Polywork.png

LinkedIn

LinkedIn is het professionele netwerk bij uitstek. Het is niet enkel interessant voor B2B (business to business). 

Iedereen die een LinkedIn profiel heeft, is uiteindelijk ook een consument die nood heeft aan producten en diensten voor het privĂ©leven. 

Als je veel wil bijleren op je eigen tempo, is LinkedIn Learning een aanrader. 

Linkedin.jpg

Volg CoManage op LinkedIn

Facebook

Facebook hoeft geen introductie. Als freelancer is het een uitdaging om je familie en vrienden te scheiden van je werk. Je kan hiervoor een aparte pagina aanmaken. Vergeet zeker niet om je bij groepen aan te sluiten. 

Facebook-post.jpg

Volg CoManage op Facebook

Instagram

Het visuele zoontje  (of is het dochtertje?) van Facebook, heeft net als het moederbedrijf heel wat veranderingen ondergaan. Instagram is een platform dat uiterst geschikt is voor alles waarbij beelden meer zeggen dan woorden: mode, architectuur, levensstijl, sport, voeding en kunst. 

Instagram-post.jpg

Volg CoManage op Instagram

Tiktok

Ook dit platform heeft op korte tijd een wereldwijd publiek veroverd. Vooral jongeren zijn er actief. Ze gebruiken het zelfs als plaatsvervanger voor zoekmachines. 

YouTube

De tweede grootste zoekmachine wereldwijd is ook een social media kanaal. Comments, livestreams en gevonden worden door nieuwe klanten behoren er tot de eindeloze toepassingsmogelijkheden.

Bij CoManage gebruiken we het om korte instructiefilmpjes te posten. 

Volg ons op YouTube

WhatsApp (voor business)

Hou je meer van persoonlijk contact in plaats van roepen in een volle zaal? Dan is WhatsApp voor business wel iets voor jou. Het mogelijke nadeel is dat je klanten het gevoel geeft dat je altijd bereikbaar bent als ondernemer

Dit kan je oplossen door gebruik te maken van chatbots. Dat is een groot verschil met een chat zoals die van CoManage, waarbij onze mensen ondernemers helpen met al hun vragen over facturen en offertes. 

Twitter

Sommigen verklaren het platform dood en zijn overgestapt naar Mastodon. In tegenstelling tot de platformen hierboven, is dit kanaal vooral interessant om op de hoogte te blijven van de laatste nieuwtjes. 

Of om aan te tonen dat je veel weet over een bepaald onderwerp.

Kies maximaal 2 platformen als freelancer

Weersta aan de verleiding om op alle sociale media kanalen en platformen aanwezig te zijn. Uiteindelijk heb je maar 24 uur in een dag. 

  • Om de haverklap veranderen de spelregels op de grote platformen. Die proberen te begrijpen is al een dagtaak op zich. 

  • Een social media profiel dat niet actief is, schrikt bezoekers af. Heb je er ook zo eentje? Overweeg om het tijdelijk te verbergen. Of zelfs te deleten.

Heb je jouw platform gekozen? Dan is het tijd om enkele foutjes eerst op te lossen. 

Stap 3: los de 7 grootste fouten van online netwerken op

Iedereen maakt fouten bij online netwerken. Dat kan geen kwaad, zolang je hieruit iets leert. Bovendien is het nooit te laat om fouten op te lossen.

#1 Je brengt een onduidelijk verhaal

Als freelancer ben je een vakspecialist. Het lijkt vanzelfsprekend om dat in de verf te zetten, maar freelancers zijn mensen. En die veranderen nu eenmaal, net zoals de wereld waarin we leven. 

  • Heb je nieuwe skills ontwikkeld?

  • Ga je nieuwe diensten aanbieden en sommige stopzetten? 

  • Heb je een boek geschreven, of bied je een online cursus aan waarin je jouw vaardigheden en knepen van het vak te koop aanbiedt?

Gebruik deze checklist om jouw profiel op netwerken terug op punt te zetten. 

  • Is je profielfoto up-to-date, of gebruik je eentje van jaren geleden?

  • Geeft je job titel weer wat je doet, of het liefst zou willen doen? Als je vroeger enkel logo’s ontwikkelde, maar ondertussen ook webdesign, kan je beter een algemenere titel gebruik zoals Grafisch designer. 

  • Is het voor je doelpubliek duidelijk wat je doet? Als je bijvoorbeeld een freelance developer bent die voor bedrijven wil werken, is het zinvoller om “Senior JavaScript Developer” te gebruiken ipv “Software developer”. 

  • Is de link naar jouw website nog relevant? Of pas je deze best aan?

Al deze kleine aanpassingen samen moeten voor je netwerk duidelijker maken wat jij kan. 

#2 Je verliest je doel uit het oog

Houdt altijd jouw hoofddoel van online netwerken voor ogen. En met altijd bedoelen we ALTIJD. 


Van zodra je inlogt, komt er een stroom van berichten, verzoeken en notificaties op je af.

TIP: Voor je inlogt op sociale media, stel jezelf de vraag: wat wil ik hier NU doen? We herhalen hier kort de 3 belangrijkste doelen, zoals uitgelegd in het begin van dit artikel. 

  1. Klanten vinden? 

  2. Partners vinden? 

  3. Bijleren?

Alles wat buiten jouw doelen valt, is op dit ogenblik onbelangrijk. 

#3 Te snel willen verkopen

Tenzij je adverteert op netwerken, is verkopen uitdagend. Mensen zijn er om te netwerken, net zoals jij. En zoals je nu weet kan dat allerlei redenen hebben. 

Zelfs professionals kunnen het doen om bijvoorbeeld informatie over hun volgende vakantie in te winnen. 

Als jij dan plots opduikt met een verkooppraatje, dan kom je van een kale reis terug. 

#4 Te traag tot verkoop overgaan

Als je professioneel netwerkt, wil je vroeg of laat dat de mensen uit je netwerk jouw zaak financieel boosten. 

Niet iedereen hoeft een klant te worden, maar misschien zijn er wel leads in het netwerk van jouw netwerk. 

Als je een relatie en goede reputatie hebt opgebouwd, kan het nooit kwaad om mensen in jouw netwerk te vragen of ze iemand kennen die ook van jouw aanbod beter kan worden. 

#5 Stop met scrollen en communiceer

Sociale media zijn verslavend. Als beginner is het een waanidee om “even in te loggen”. Maar ook gevorderde netwerkers hebben het hier niet altijd gemakkelijk mee. 

Voel je hierover niet schuldig. 

De apps zijn zo gemaakt dat je er zoveel mogelijk tijd doorbrengt. 

Mensen online zijn haarloze katten op 2 benen: nieuwsgierig

Communicatie brengt je sneller bij je doel dan consumptie:

  • Start een chat met nieuwe connecties. Zo weet je meteen of deze actief zijn, interesse hebben, of gewoon op zoek zijn naar zoveel mogelijk connecties. 

  • Geef positieve en verrijkende commentaar op posts van anderen. Hierdoor verhoog je jouw zichtbaarheid zonder dat je voortdurend zelf content moet posten. 

#6 Vergeet social media statistieken

Volgers, likes, shares… Natuurlijk zijn statistieken van social media belangrijk. Maar ze geven jou ook een vertekend beeld. 

Tenzij je een influencer bent, of wil worden, heeft populariteit op sociale media niets te maken met jouw doelen. 

  • Staar je niet blind op hoe populair andere freelancers lijken. Ze zijn ook ooit met 0 likes en volgers begonnen. 

  • Stel zelf je doelen. Hoeveel klanten wil je dit kwartaal halen via online netwerken? Welke vaardigheden wil je dit jaar bijleren?

  • Meet je doelen regelmatig en stuur bij waar nodig of mogelijk. 

#7 Vervang sprinten met een marathon

Ondanks de snelheid van alles wat online gebeurt, vergt netwerken tijd. Het is een werk van lange adem en je zal geduld moeten uitoefenen voor je echt resultaten haalt. 

Hierdoor verliezen veel freelancers, maar ook bedrijven de interesse en energie om te blijven volhouden.

Maar bekijk het even met andere ogen. 

Niemand heeft ooit een marathon gelopen zonder eerst te leren lopen

Dit brengt ons bij de laatste stap van efficiĂ«nt online netwerken als freelancer… 

Stap 4: Maak jouw 15 minuten per dag networking plan

Als je 15 minuten per dag spendeert aan online netwerken, kan je verbazingwekkend veel resultaten behalen. 

Voor je hieraan begint is het belangrijk dat je de vorige stappen grondig hebt doorgenomen. Op dit ogenblik heb je 

  1. Een duidelijk doel voor ogen

  2. Een platform gekozen

  3. Je profiel opgekuist

De volgende stappen vergen in het begin moeite. 

Hoeveel? Dat hangt af van hoe georganiseerd en gemotiveerd je bent. Na een tijdje zal je merken dat je met slechts 15 minuten per dag netwerken voldoende hebt.

We willen hierbij 2 zaken opmerken: 

  • elk kanaal biedt andere mogelijkheden

  • de productie van content, zoals video’s vergt natuurlijk meer moeite dan een tweet in de wereld sturen

Het is aan jou om de juiste balans te vinden. De volgende tips maken dat eenvoudiger.

Minder tijd op social media

Als je het volgende toepast, verlies je minder tijd aan social media en online netwerken. 

  • Verwijder social media apps op je smartphone. Of leg deze tijdens jouw werkuren uit de buurt. 

  • Zet enkel e-mail notificaties van apps aan die passen bij jouw doelen. Je hoeft echt niet in real-time te weten hoeveel likes je laatste post heeft gehaald.

  • Gebruik eventueel een aparte browser om online te netwerken. Als je ook de login gegevens opslaat, bespaar je een beetje extra tijd. 

  • Netwerk elke dag op hetzelfde tijdstip. Je volgers en connecties weten dit na een tijdje. Het helpt ook een gewoonte te maken van netwerken. 

  • Plan deze activiteit in tijdens je werkuren. In je vrije tijd heb je hier geen werk.  

Weekprogramma: aanwezig zijn op online media 

Om je tijd aan online netwerken zo beperkt mogelijk te houden, stel je best een weekprogramma op. Doe dit in functie van jouw doelen en het kanaal dat je gekozen hebt. 

Een programma van een freelancer kan er dan als volgt uitzien:

  • Maandag: bereid je content voor, maar blijf weg van het platform. Waarover wil je het deze week hebben? Je hoeft niet altijd op de actualiteit in te spelen. Je kan bijvoorbeeld ook gerust iets delen wat je lang geleden hebt meegemaakt. 

  • Dinsdag: Reageer op posts van je doelpubliek en netwerk. 

  • Woensdag: Zoek in het netwerk van je netwerk naar ideale klanten en volg ze en geef commentaren waaruit jouw meerwaarde blijkt. Dat kan advies zijn, of een oplossing voor een probleem. 

  • Donderdag: Post content. 

  • Vrijdag: Stuur verbindingsverzoeken uit, maar enkel naar mensen die passen bij jouw doelen. 

Een weekprogramma is een goede stap voor beginnende netwerkers. Dit kan je later uitbreiden naar een maand- of kwartaalprogramma.

Dagprogramma: aanwezig zijn op online media 

Urenregistratie voor freelancers is de kortste weg naar groei als freelancer. Dat geldt niet alleen voor factureerbare uren. 

Alle tijd die je besteedt aan netwerken kan (en moet je) controleren. 

  • Zet een timer klaar van 10 minuten. Daag jezelf uit om het platform te sluiten als je tijd om is. 

  • 1 minuut: bekijk je e-mail notificaties van de apps. Zijn er nieuwe connecties, berichten, commentaren die je niet kan of mag negeren? Dit is jouw eerste taak. Alle andere verwijder je meteen naar de prullenbak. 

  • 3 minuten: open de mails die overblijven en schrijf snel een commentaar. Overdenk dit niet, maar zorg er wel voor dat je gepast en beleefd reageert. Kan je niets bedenken? Dan kan je desnoods nog een like geven.

  • 5 minuten: open de profielen van je 5 belangrijkste connecties. Geef een commentaar op nieuwe posts of comments. Zo blijf je in hun aandachtsveld. 

  • 1 minuut: post je content. Deze heb je al voorbereid dus dat kan snel gebeuren. 

  • Log uit. Maak een wandeling of neem een pauze van 30 minuten tot 1 uur.

  • Zet opnieuw een timer aan van 5 minuten. Bekijk of mensen op jouw bericht hebben gereageerd. Is dat het geval, hou de conversatie dan levend. 

  • Sluit je platform en ga over naar de orde van de dag. 

Of je dat zal lukken? In het begin waarschijnlijk niet. 

Dit plan is dan ook enkel bedoeld als inspiratie. Probeer het eens uit en oefen elke dag. Voor je het weet ben je een pro netwerker. 

Veel succes! Tot op social?

Probeer CoManage gratis uit
14 dagen zonder aankoopverplichting đź‘Ť
🚀
Gebruik net zoals 1500 andere bedrijven CoManage en vereenvoudig je administratie!
Test 14 dagen gratis
zonder aankoopverplichting đź‘Ť